tubing and climbing - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Robert Domper - WaarBenJij.nu tubing and climbing - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Robert Domper - WaarBenJij.nu

tubing and climbing

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

03 December 2013 | Laos, Vangviang

Vanaf Hanoi Vietnam reisden we in twee dagen naar Vangvien in Laos, we waren nog steeds met zijn vieren. De eerste dag was het te laat om nog ergens heen tee gaan dus deden we rustig aan en kwamen we wat bij van de reis. S’ avonds deden we ons te goed aan de plaatselijke specialiteiten en maken we het verder gezellig in ons hostel. We hadden al snel door dat we weer op een mooie plek terecht waren gekomen.

De volgende morgen regelde we een tuc-tuc die ons naar de bleu lagoon bracht. Dit is een rivier van helder blouw water met een grote boom naast het water. Met ladders kan je in de boom klimmen om vervolgens van een 5 meter hoge tak het water in te springen. Verder was er nog een grot waar je zo naar binnen kon lopen. We begonnen dan ook met het verkennen van de grot, die nog behoorlijk groot bleek te zijn. Na dik een half uur door de grot dwalen hadden we er genoeg van en gingen we richting de waterkant om daar een matje te bezetten en het water in te gaan. Wat een heerlijk rustige plaats, en gelukkig zat het weer ook nog mee. Als je het zwemmen zat was kon je nog volleyballen of met een katapult op blikjes schieten, of natuurlijk gewoon in het zonnetje gaan liggen lezen.

We brachten de hele middag door aan het water, en toen we er genoeg van hadden stond onze tuc-tuc nog keurig op ons te wachten. We probeerde nog voor de zonsondergang op mooie plek te zijn, maar daar waren we helaas te laat voor.

De volgende dag sliepen we eerst uit voordat we gingen tuben, dit is eigenlijk een grote opgeblazen binnenband die je huurt. Met je band word je dan in een tuc-tuc geladen die je een paar kilometer stroomopwaarts afzet. In je bandje drijf je dan rustig weer terug naar het dorp. Het duurt ongeveer 3 uur om terug te dobberen, maar je blijft natuurlijk niet continu dobberen. Langs de rivier zitten namelijk 3 baretjes waar je met een touw word binnengehaald als je voorbij dobber. Bij de eerste bar speelden we wat volleybal en genoten we van het zonnetje voor we weer in de band stapten. De tweede bar bleek kleinen en gezelliger te zijn, en hier hingen we dan ook langer rond. Toen we uiteindelijk bij de laatste bar weg gingen begon het al te schemeren. We besloten dan ook om het laatste stuk de tuc-tuc te nemen. Het was weer een geslaagde dag.

De volgende morgen ging de wekker weer optijd voor Fabian en mij, we zouden vandaag namelijk weer gaan klimmen. Om 9 uur melden we ons bij het verhuurbedrijf om de spullen op te halen en naar de locatie gebracht te worden. De locatie bleek een rots met een spleet er in, de spleet was ongeveer twee en een halve meter breed en 50 meter diep. Zowel links als rechts zaten aardig wat routes die we konden beklimmen. Het werd een hele mooie klimdag waarop ik in totaal drie routen voor klom en nog een stuk of 5 top-touw klom. Fabian klom ook lekker ondanks hij nogal last had van zij kleine teen. Uiteindelijk was het enige noemenswaardige dat Fabian een behoorlijke voorklimval maakte. hij wou net een nieuw setje in klikken toen hij onverwachts weg gleed. Hij viel dus de touw lengte die ik had uitgegeven voor het in klikken plus de dubbele afstand tot het vorige setje onder hem. Een totale val van ongeveer 5 meter waarbij Fabian draaide en met zijn rug tegen de wand landen. Gelukkig viel het mee en na nog een poging wist hij toch de top nog te halen.

Weer een geslaagde dag, s’ avonds besloten we met onze cannadezen vrienden om de volgende dag Laos weer te verlaten en terug te gaan naar Thailand. Wij waren hier natuurlijk al geweest, maar we vliegen zo en zo vanaf Bangkok dus vroeg of laat moesten we toch Thailand weer in. Verder wouden de Cannadezen dingen doen waarvan wij eigenlijk spijt hadden dat we ze hadden overgeslagen.

Wat dat allemaal was, dat komt de volgende keer…