bangkok, again - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Domper - WaarBenJij.nu bangkok, again - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Robert Domper - WaarBenJij.nu

bangkok, again

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

06 November 2013 | Thailand, Bangkok

We zaten in Bangkok en hadden net een van de beroerdste busritten tot nu toe achter de rug. Vandaag gingen we Bangkok bekijken. We moesten eerst nog 3 hostels af voordat we er een vonden die plek voor ons had. toen we er eindelijk een hadden gevonden dropten we ons tas en genoten we eerst maar van een bakkie koffie om wat wakkerder te worden na deze beroerde nacht.

Tegen 10 uur gingen we op pad naar het koninklijk paleis. Het was nog wel verder lopen dan dat we dachten, maar na een halfuurtje stonden we hier binnen. Het paleis bestaat uit meerdere gebouwen en tempels waarvan de een nog mooier was dan de andere. We bekeken hier nog de jaden boeddha en verder maakte we wat foto’s van de gebouwen en dergelijk.

Na het paleis liepen we naar het tempelcomplex van de liggende boeddha, ook iets wat je gezien moet hebben als je Bangkok heb bezocht. Het complex zelf was als alle andere tempels, hier vermaakte Fabian en ik ons dan ook op onze eigen manier. Toen we het gebouw van de liggende boeddha in gingen sloten we meteen aan in een stroom toeristen. We lieten ons met de stroom mee voeren en liepen zo langs deze grote liggende boeddha, we schoten wat plaatjes en check, ook weer gehad. Mooi cultureel ochtendje zo, hebben we dat ook weer gehad.

Vanaf de liggende boeddha lieten we ons door een tuc-tuc terug brengen, we hadden al gehoord van de praktijken van tuc-tuc chauffeurs, en wouden dit graag zelf meemaken. Voor €0,25 kon hij ons terug brengen, maar dan stopten we wel ergens waar we dan even moesten rondkijken. Voor deze stop kreeg de chauffeur een brandstof bon, en hadden wij een goedkoop ritje. We stopten zo gezegd bij een afgelegen winkel waar je maatpakken kan laten maken. Niet duur maar wat moet je nou in Thailand met een maatpak? We keken dus wat rond en bedankten vriendelijk. Terug in de tuc-tuc en op naar het hostel. Top deal!

Die avond ontmoetten we wat meiden die dij ons op de slaapzaal lagen, we speelde wat potjes kaart met ze en besloten daarna dat het tijd was om uit te gaan. Er waren nog wat gasten in het hostel die wel mee wouden en voor he het wisten gingen we met een aardige groep stappen. Het werd weer een mooie avond, en veelte laat. We waren nog steeds moe na de busrit, maar lagen er evengoed niet voor 2 uur in. Ach, het was een mooie avond.

De volgende dag gingen we weer veel te vroeg op om naar een markt te gaan, een markt die op een spoorbaan werd gehouden waar de trein nog 6 maal per dag over heen denderde. Voor het mooie gingen we hier ook met de trein naartoe. Eerst 1 uur in de trein, dan lopen naar een veerpont, het water oversteken, lopen naar het volgende station en dan nog bijna 2 uur in de trein. Een lang maar mooi ritje. De trein van 2 uur ging door prachtige landschappen en eindigde door over de markt het station binnen te reiden, hier klommen we uit de trein en liepen we over het spoor de markt op om een mooi plekje te zoeken. Een half uur later reed de trein weer terug over het spoor en zagen we dus hoe alle verkopers hun waren van het spoor af trokken en hun luifels inklapten om de trein er door te laten. Toen de trein er door was kwamen de luifels weer naar beneden en ging de handel weer verder. Uiteindelijk was het niet zo spectaculair als we verwacht hadden, maar ook deze konden we van de lijst afstrepen.

Het oorspronkelijke plan was om met de trein terug te gaan, maar de trein die op de markt voorbij denderde was de laatste van die dag. We moesten dus opzoek naar een bus of zo. Van een Duits stel die we in de trein hadden ontmoet kon je met de bus naar een drijvende markt in de buurt. Dit sprak ons wel aan en na wat moeite vonden we een pick-up bus ding die die kant op ging. 25 cent later stonden we op de markt, of eigenlijk naast de markt. De markt bestond voor het grootste deel uit bootjes waarin alle soorten vis werd klaargemaakt en verkocht.

We slenterde wat over de kaden voordat we een plek vonden die ons wel aansprak, hier lagen ongeveer 6 bootjes naast elkaar en werd er in elk bootje wat anders bereid. We gingen met ons gezicht richting de bootjes aan een tafeltje zitten en bestelde wat voedsel en een beker ijskoffie. Onze rijst kwam van het ene bootje en het vlees van een ander, zo werden onze borden samengesteld op twee bootjes en was een derde met de koffie bezig. Het smaakte allemaal prima en het aanzicht van de bootjes was een leuke om bij te eten.

Van naast de markt namen we een bus terug, we hadden alleen de pech dat we een uur moesten wachten omdat de eerdere bussen al vol zaten. Tegen de avond waren we weer in Bangkok. Dit keer gingen we er redelijk optijd in.

De volgende morgen vroeg stonden we op om onze paspoorten op te halen bij de ambassade van Mongolië. Het koste wat moeite een taxi te vinden die ons niet weigerde, toen we er een te pakken hadden kwamen we er achter waarom. Het duurde vijf kwartier om door de spits naar de ambassade te rijden, een eeuwigheid. Nu moesten we ons nog gaan haasten ook want na de ambassade van Mongolië moest ik naar die van Nederland om me nieuwe paspoort op te halen, en die sluit om half 12 al!

Bij de ambassade wou ik snel naar binnen lopen, alleen werd ik tegen gehouden door een A4tje op de deur; van wegen de nationalen paradendag is de ambassaden op maandag 4-11 gesloten.

Natuurlijk, het kon ook niet in een keer goed gaan. We zaten dus nog een dag vast in Bangkok. We deden er nog langer over om terug te komen bij ons hostel, hier deden we de rest van de middag weinig. S’ avonds gingen we er echter weer vol tegen aan door eerst eens een schorpioen te eten (met Hans, onze Duitse vriend) en daarna naar een pingpong-show te gaan en de tosang road onveilig te maken. Weer een geslaagde avond in Bangkok.

De volgende morgen herhaalde we het hele circus om bij de ambassade te komen, nu duurde het nog langer omdat er een hoofdweg was afgesloten, maar we waren ook wat eerder vertrokken. Uiteindelijk stonden we kwart voor 11 met onze paspoorten buiten de ambassade van Mongolië, hiervandaan namen we een scootertaxi naar de skytrain, met de trein 5 haltes verder, opnieuw met een scootertaxi en 5 over 11 stond ik in de Nederlandse ambassade. Hier kreeg ik een nieuw paspoort en werd me ouden vernietigd, niet helemaal want de visums moesten geldig blijven, nu moet ik dus met twee paspoorten verder reizen. Dit zou geen problemen mogen geven maar toen ik de volgende dag aan de grens stond moest ik wel een extra formulier invullen en nog een 10 minuten wachten voordat ze me Thailand eindelijk uit lieten, op naar Cambodja!

• 06 November 2013 - 22:25

Antoinette:

Leuk weer even bij gekletst te zijn. Nu het laatste deel van jullie reis nog.

• 07 November 2013 - 15:59

Celine:

Ik ben stiekem al je verhalen aan het bij lezen. Zodat wanneer je terug bent ik bij alles kan zeggen. "hmhm, weet ik toch!"

x!

• 07 November 2013 - 18:38

Oma Leeuwenkamp:

Hoy Robert, wat gaat de tijd toch snel. Dat was Thailand dan en nu Cambodja. Je verhalen zijn al bijna 3000 keer gelezen ! Nog een paar weken en dan..........zien we je eindeijk weer.
    Groetjes, Opa en Oma.