Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Robert Domper - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Robert Domper - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 September 2013 | Singapore, Singapore

Het was alweer de laatste dag op Bali, de scooters hadden we weer ingeleverd en vandaag hadden we een lekkere rustig aan dag bij het zwembad in het hotel. Hier hadden we een Geerard, een andere Nederlandse reiziger ontmoet. Die avond zouden we uitgaan in Kuta (de uitgaansplek van Bali). Tegen de avond hadden we een leuk groepje verzameld (6 man) waarmee we de stad in gingen. Er was een club die gevestigd is in een kleine flat. Met heel wat verdiepingen en zalen. We hadden al van meer mensen gehoord dat we hier heen moesten en het werd inderdaad een legendarische avond in de sky garden.

De volgende dag waren we iets minder actief en werden we gekweld door een dikke kater. Maar daar hadden we helemaal geen tijd voor, vandaag vlogen we namelijk verder naar Singapore.

We vertrokken optijd naar het vliegveld (toch wat geleerd in Santiago) en dat was maar goed ook. Zelf waren we niet snel maar het leek er ook op dat onze omgeving er extra langzaam over deed. Maar goed uiteindelijk belanden we in het vliegtuig. Ze besloten weer dat ik naast de nootuitgang moest zitten, dit is nu me tweede vlucht dat ik dat meemaak. Ik vind het niet erg, je heb superveel beenruimte en in gevel van nood sta ik als eerste buiten. Je krijg dan ook nog een speciale briefing over hoe en wanneer je het luik naar buiten mag gooien. Zo moeilijk is het niet, ik was ervan overtuigd dat het wel moest lukken met een kater.

De vlucht zelf was behoorlijk hobbelig, leuk om met al die turbulentie bij de vleugel te zitten, dan zie je pas echt hoe flexibel de vleugels zijn. We kwamen tegen het eind van de middag in Singapore aan, en na het circus met pasporten en stempels namen we de MRT richting de stad. Dit is een soort kruising van een merto en een tram. In de stad was het nog even zoeken naar een goed hostel: ik had er een in gedachten maar die bestond niet meer en een ander die Fabian vond zat vol. Gelukkig hadden ze bij de 3e nog net 2 bedden vrij. Dit was geen hostel maar een rock kroeg met een slaapzaal erboven. De slaapzaal stond vol stapelbedden en we sliepen er ongeveer met 18 man.

Het was vrijdagavond en er speelden een leuk bandje, maar we waren te moe om ervan te genieten en we vielen dan ook uitgeput in slaap (terwijl het bandje boven even hard klonk als beneden)

De volgende morgen werden we nog net optijd wakker voor het zelf bedien ontbijt. Je moest zelf je eitjes bakken en je broodje roosteren, top systeem. Na dit heerlijke ontbijtje trokken we de stad in om deze te voet te verkennen. We hebben een zootje reisgidsen op onze e-readers gezet, op deze manier hoeven we niet met die dikke boeken te zeulen. De vorige dag hadden we op de kaart wat punten aangekruist die ons wel leuk leken en bovendien op loopafstand van ons hostel lagen. ik had een art gallery gevonden die in een oude energie celtralen zat, maar dit bleek eerder een bunker waarin 5 beamers verschillende beelden door elkaar lieten zien. tot zover dus de kunst!

Fabian had wat gevonden over een oude bunker met een soort museum er in, maar deze was tot nader order gesloten. Ondertussen was het ook begonnen te regenen en bovendien waren we ook wel loof van al dat lopen. Terug naar het Hostel dan maar weer. Hier besloten we er s ’avonds op uit te gaan, maar we kwamen door omstandigheden niet verder dan ons eigen kroegje, waar deze zaterdagavond een leuk bandje speelden.

De volgende dag namen we een vrij reizen kaart voor het ov. Vandaag konden we er dus verder op uit om Singapore te verkennen. We gingen eerst naar het changi museum, een museum over de tweede wereld oorlog in Singapore en Maleisië. Dit was heel interessant, de verhalen van de Duitsers ken ik inmiddels wel. Maar hier zaten de Japanners, en hoe die heerste tijdens de oorlog was mij nog niet echt duidelijk. Het was geen groot museum, maar dankzij een audio toer vol met verslagen van ooggetuigen hebben we hier toch nog een hele tijd rondgelopen.

Na het museum keerden we weer even terug naar ons Hostel, de volgende activiteiten waren mooier in de avond, dus hadden we nog even een uurtje over.

Het begon al wat te schemeren toen we van de MRT naar de Singapore flyer liepen, dit is een reuzenrad, en niet zomaar een reuzenrad. Jaren geleden ben ik in Londen in het Londen eye geweest, toen nog het hoogste reuzenrad ter wereld. Tot Singapore besloot het hoogste reuzenrad ter wereld te bouwen. Het resultaat is de Singapore flyer, een traag spinnend wiel die 165 meter (of zoiets) boven zee uit torent. Om er te komen liepen we langs een weg die al helemaal klaar was voor de F1 race van volgend weekeind. het F1 circuit van Singapore gaat namelijk gewoon over de weg. Het straatcircuit van Marina bay.

Het was nog licht toen we in de capsule van het reuzenrad stapte, maar we hadden het mooi getimed want tegen de tijd dat we boven waren was het donker en was de stad in duizenden lichtjes gehuld. Het rondje duurde ongeveer 40 minuten en bood echt een schitterend uitzicht over de stad.

Weer beneden gingen we eerst maar een happie eten, daar waren we wel aan toe. Na het eten vertrokken we richting de sky garden. Een park vol met overgroeide stalen constructies. Deze stalen ‘nep bomen’ hangen vol lichtjes. Dat wij er liepen begon er net een lichtshow, muziek uit de speakers en stalen bomen vol lichteffecten. Zeer spacend alleemaal, het deed me denken aan de jungle uit de film the Avatar. Heel vet om mee te maken!

Na de show liepen we door naar het sky park van het Marina bay hotel, dit is een hotel dat bestaat uit drie gigantische gebouwen met daarbovenop een soort vleugel dat de gebouwen met elkaar verbind. De vleugel steekt bij het laatste gebouw nog tientallen meters door, op deze overhang is een observatiedek waar wij liepen. Wederom hadden we weer een goed uitzicht over de hele stad, en een deel van het straatcircuit. Om 11 uur zou er een lichtshow gegeven worden vanaf dit hotel, deze kon je het beste bekijken vanaf de overkant van een meer, vanaf het dak zou je het overzicht missen. Dus zaten we om 11 uur klaar aan de overzijde van het meer, maar 10 over zaten we er nog zonder dat we de show zagen. Zal het dan niet doorgaan vandaag? We wisten het niet. Wat we wel wisten was dat we de laatste metro zouden missen als we langer bleven, dus vertrokken we weer richting hotel. Jammer van de laatste show maar toch een zeeg geslaagde avond.

En tja dat was het dan alweer, de volgende dag vertrokken we na het ontbijt naar het busstation waar we een ticket kochten. Op naar het volgende land, op naar Maleisië!