duiken en full moon en zo - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Robert Domper - WaarBenJij.nu duiken en full moon en zo - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Robert Domper - WaarBenJij.nu

duiken en full moon en zo

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

23 Oktober 2013 | Thailand, Ko Pha Ngan

Na een hele dag te hebben gereisd kwamen we s’ avonds op Ko Tao aan, Ko Tao ken je natuurlijk door zijn vele duikscholen, die de goedkoopste duikcursussen ter wereld aanbieden. Vanaf de pier deelden we een taxi met een Israëlische gast en een zeer aantrekkelijk Braziliaans meisje, zo een soort meisje waar je wel meer dan een taxi mee wilt delen…

De Taxi was gewoon een pick-up truck waarbij we in de bak moesten zitten! Lache joh! De chauffeur bracht ons daar een goedkoop hostel en we besloten met zijn vieren wat te gaan eten, en na het eten om samen te gaan feesten. Bij een bar aan het strand genoten we van (weer eens een) vuur show onder het genot van een heerlijk biertje, die ging er wel in na een hele dag reizen.

De volgende dag gingen Fabian en ik opzoek naar een goeie duikschool. Na heel wat duikscholen te hebben bezocht (het eiland telt meer dan 50 duikscholen) besloten we dan Big Bleu ons het meeste aanstond, dit was tevens de duikschool waarvan we al meerdere keren tijdens het reizen hadden gehoord dat hij goed is. gratis accommodatie er bij en het was helemaal goed. Diezelfde avond al begonnen we met de les. We wouden ons open water duikbrevet halen en hadden gekozen voor de SSI duikopleiding.

De volgende morgen begon het echten werk, we ontmoetten onze instructeur Renesto, een Spanjaard, en daarna de rest van onze groep. Deze bestond uit Shaked, de Israëliër van de taxi, en Carlijn en Marlou, twee Nederlandse meiden. Al met al een leuk groepje.

We begonnen we eerste dag meteen in het zwembad, om daar vertrouwd te raken met het duiken en oefeningen te doen als: masker onder water af en weer opzetten, ademautomaat uit en weer in doen en nog wat drijfoefeningen. Ik weet dat het elke keer weer klinkt alsof we stikken van de zelf dunk, we kunnen er niks tegen doen. Ook hier zijn we goed in, en het duurde ook niet lang of we liepen (achter Renesto’s rug om) te klieren en kloten onder water.

De middag moesten we nog wat theorie doen en wat filmpjes kijken, want ja, ook dat hoort er bij. S’ avonds hielden we ons rustig, het was een lange dag geweest en alcohol en duiken geen goeie combinatie, dat had Renesto wel duidelijk gemaakt.

De volgende morgen gingen we weer verder met de theorie en de filmpjes, daarna hadden we vrij om te lunchen om vervolgens in de middag uit te varen met de duik boot, dat is een boot om af te duiken, vooral niet verwarren met een boot die kan duiken! Op de boot kon je onbeperkt koffie, thee en koekjes pakken. Top boot!

Tijdens het varen moesten we eerst onze uitrusting aansluiten en controleren om daarna van Renesto een briefing te krijgen over de duiklocatie. Eenmaal op locatie gingen we als een van de eerste het water in. We doken op een mooie locatie en voor mij verliep de duik probleemloos.

Omdat Fabian en ik in het zwembad goed doken moesten we tijdens de open water duiken achteraan blijven zwemmen, het kwam er dus weer op neer dat we maar een beetje aan het klooien waren, bellen blazen door je snorkel en zo. Ja, me buddy en ik vermaken ons wel onder water.

Na dik 40 minuten kwamen we weer boven om op de boot als eerst de lege fles voor een verse te wisselen. Daarna konden we weer aan de koffie…

Op de tweede duiklocatie was het zo druk onder water dat werd besloten naar een andere plek te varen, helaas werd dit besluit gemaakt toen wij al in het water lagen te dobberen. Konden we dus weer aan boord klimmen. De tweede duik verliep beter dan de eerste, en doken we ook weer op een mooie locatie.

De volgende dag was de laatste van onze cursus, en ook de vroegste. Rond half 7 voeren we uit om te gaan duiken, gelukkig was er ook nu weer onbeperkte koffie. Net als de dag ervoor gingen we twee duiken maken, vandaag zouden we tot de maximale diepte van 18 meter duiken en verder nog wat handelingen doen op 12 meter. Al met al weer twee leuke duiken waarbij Fab en ik ons weer prima vermaakte.

Die avond aten we als afsluiting met ons hele groepje, we hadden allemaal ons SSI open water gehaald. Na het eten namen we afscheid van Renesto en gingen we met de rest van de groep op het strand zitten om het te vieren. We bestelde allemaal een emmer (jaja drank gaat per emmers hier in Thailand) en maakten we er een mooie avond van.

De volgende dag namen Fabian en ik de boot naar Ko Phang Nang voor de Full Moon Party!!!!

Tegen beter weten in hadden we nog geen hostel geboekt voor de Full Moon Party, we hoorden al wat verhalen over hoe lastig dat zou zijn. Maar op de pier werden ons zat goedkope hostels aangeboden en uiteindelijk kozen we voor een eigen bungalow op een lux park. We betaalde uiteindelijk een schrijntje van de prijs die je moest betalen als je op internet een bungalow boekte, goeie keus dus om gewoon heen te gaan en niks te boeken.

De dag daarop huurde we een brommer en reden we naar een paar mooie standjes in het noorden van het eiland. Heerlijk weer, net als op Bali. Mooi een beetje rond rijden en op mooie strandjes stoppen om te zwemmen, top dag!

S’ avonds gingen we naar de Jungle experince, een heel mooi feestje op een hele mooie locatie. Het feestje werd namelijk in de jungle gehouden, met overal vellen kleuren geschilderd die door de blacklichts naar voren sprongen, en verder allemaal vage dingen tussen de bomen en lichteffecten door de jungle heen. Een paar dj’s draaide underground techno muziek en alle gekke bezoekers maakte het veest compleet. Een mooie voorbereiding op de full moon die de volgende dag was.

De volgende dag was dus ook een uitslaap en niks doen dag, krachten sparen voor de nacht. De voel moon party is namelijk van de opgang van de maan tot het opkomen van de zon.

We aten die avond bij een lokaal restaurantje waar ze inmiddels zo vaak waren geweest, dat ze precies wisten wat we wilden als we binnenstapte. We aten hier wat met Carlijn en Marlou de meiden van het duiken en Joyce, weer een vriendin van hun. We trokken inmiddels al wat langer met dit groepje meiden op en zouden ook samen naar de full moon gaan. Na in de stemming te zijn gekomen door met zijn vijven een 4 liter emmer soldaat te maken gingen we richting het feest. Een werknemer van de vreetschuur waar we hadden gegeten kon wel vervoer regelen, en zo belanden we met zijn vijven in de bak van een pick-up. Op naar het feest!

Het feest zelf was een groot gekkenhuis, het hele strand stond vol feestende mensen en de sfeer zat er goed in. Bij elke strandtent draaide wel een dj en de maan scheen vol en helder. Zo begon het ooit, met een toerist die hier zijn verjaardag vierden, dit feest was zo een succes dat besloten werd het feest terug te laten keren. Aangezien de maan hier volgens sommigen het mooist was dan waar dan ook, werd met het feest de maan geëerd.

Ik zal niet in detail gaan vertellen wat er deze avond allemaal is gebeurd, dat lijkt me niet verstandig. Ik kan in ieder geval zeggen dat het een top nacht was die pas ten einde kwam toen we de zon op zagen komen. Moe, voldaan en met een knuffelaap (het verhaal van de aap komt nog wel een keer) kroop ik me bedje weer in om eerst maar weer bij te slapen.

Welterusten, het was een mooi feest!

• 24 Oktober 2013 - 12:08

Oma Leeuwenkamp:

Hallo Robert en Fabian,

We vragen ons af, of je, éénmaal thuis, weer kan wennen aan een leven zonder avontuur en maanfeesten ! Jullie hebben het in ieder geval allemaal meegemaakt. Gefeliciteerd met jullie duikbrevetten. Top !
    Groetjes maar weer. We wachten vol ongeduld op jullie volgende verhalen.
    Bedankt !
    Opa en Oma.

• 31 Oktober 2013 - 18:53

Loek Bleeker:

Zo te lezen was dit een ideale maan om de steen van je moeder goed mee op te laden!
    En bier in size van een emmer: prima locatie lijkt me!